Friday 18 March 2011

Jadilah Pengguna yang Bijak - Perkara Yang ANDA Perlu Tahu


1.   JAKIM ( HALAL )
03 – 8315 0200 / www_halal@islam.gov.my

Contoh kelulusan :
MS 1500 : 2004  1067-08/2004

2.   KELULUSAN MAL ( Kem.Kesihatan Malaysia / KKM ) Biro Pengawasan Farmaseutical Kebangsaan
www.bpfk@gov.my
               Contoh kelulusan : MAL08031394T


3.   FOMCA. Pusat Aduan Pengguna Nasional ( NCCC )
03 - 7877 9000 / www.nccc.org.my

“Dari FOMCA, dinasihat mengambil produk yang telah melalui ujian dilakukan oleh PAKAR.”
Contoh :
Kebenaran kebaikan pada pengguna dengan dos-dos seperti mana terbukti melalui ujian. ( berkriteria WHO ujian keracunan pada haiwan, ujian awal pada manusia & hasil ujian klinikal ) yang pasti ia adalah suatu produk yang SELAMAT. ( tiada ciri-ciri penipuan / perkara tidak jelas ). KINI kebanyakan produk dipasaran ‘menipu’ dengan proses yang tidak terjamin selamat, dos yang TIDAK PASTI & tiada kajian langsung yang menyokong kebenaran produk tersebut.

4.   HASIL KAJIAN yang dilakukan tercatat pada ‘Journal’ antarabangsa. ( khasiat / manfaat / kebaikan produk kepada pengguna dapat memberi tenaga pada badan kita dan sebagainya )

Contoh :
Seperti Journal - Asean Journal of Andrology ( Volume 11, Supplement 1, October 2009 ) dan atau America Society of Andrology  

Sila nilai ia dari kedudukan kemajuan sains & ummah. ( selain kesihatan memudahkan / ibadah )


5.   TIADA BAHAN TERLARANG. Status sijil analisa  DOPING CONTROL CENTRE ( DCC )
“ WORLD ANTI-DOPING AGENCY’S ” ( WADA )
04 – 6595 605 / dcc@usm.com

Contoh :
Selain sijil bahan yang dihasilkan tidak mempunyai bahan logam atau asenik atau dan sebagainya. Arus teknologi kini telah berjaya menghasilkan peratus ( %) setiap bioaktif / kandungannya.
( kandungan produk yang tidak langsung memberi kebaikan sebaliknya KEBURUKAN )

Sijil-sijil ini penting, mewakili produk tersebut maka ia memberi suatu gambaran produk tersebut adalah selamat ( tidak akan ada “WAS-WAS” atau tidak yakin & tidak mempunyai sebarang kandungan “DADAH” )

PERBEZAAN PENTING, terasa bertenaga peningkatan peratus hormone membantu dan terbukti apabila di uji adakah ia terkandung bahan terlarang – JAWAPANNYA TIADA. Jika ahli sukan itu didapati kandungan pada air kencing adalah bahan terlarang – maka gelaran akan ditarik & tindakan disiplin atau di gantung ( mengikut akta yang di tetapkan )

COAs biasa & kelebihan sijil yang tidak dipunyai oleh kebanyakan kilang atau pengeluar bahan – melalui proses masing-masing dan lebih TEPAT LAGI IA  TIDAK BERTANGGUNGJAWAB pada  setiap pengguna.

6.    SIRIM. 03 – 55446000
Proses di patenkan contoh US Patent : US 7,132, 117 B2 & Europe Patent : EP 1,313, 491 B1

Contoh :
Sebarang kebenaran paten boleh di periksa secara langsung. ( sertakan rujukan paten tersebut )

Hak cipta / harta intelek. (melibatkan kos yang tinggi, masa yang lama & pengorbanan para cendiakawan / penyelidik , doktor / institusi berkaitan dari negara kita )

7.    Persatuan Pengguna Islam Malaysia. ( PPIM )

Tindakan bersepadu antara Kementerian Kesihatan, Jabatan kimia, pihak berkuasa tempatan ( PBT ) & Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi Dan Pengguna perlu ditingkatkan bgi memerangi penjualan produk TIRUAN YANG MEMBAHAYAKAN KESIHATAN.

8.    Laporan polis ( atau berniat untuk tindakan seterusnya atau dan – tindakan undang-undang untuk menyaman pihak berkenaan ) DAN LAPORKAN KEPADA BIRO BANTUAN PEGUAM.

9.   Pastikan Kuasa Pengguna ANDA,
SILA DAIL 81008666800

Yang pasti – Mahkamah Tribunal Tuntutan Pengguna ( TTP)



No comments:

Post a Comment