Monday 6 February 2012

Sebillion Terima Kasih Atas Kejayaan - FRIM ( Forest Research Institute Malaysia ) Kejayaan lain bersama FRIM terciptanya 'Harta Khazanah Negara, Tongkat Ali Nu-Prep 100 ( proses yang dipatenkan ) bersama kajian klinikal PERTAMA di dunia tercatat pada journal kesihatan - laporan perubatan antarabangsa ( kajian klinikal ini tidak ada pada produk berasaskan dari herba tongkat ali yang lain)

TAHNIAH KEPADA FRIM
UTUSAN MALAYSIA ISNIN 6 FEBRUARI 2012


FRIM diiktiraf antarabangsa.


PENCAPAIAN INSTITUT PENYELIDIKAN PERHUTANAN MALAYSIA (FRIM) semakin mendapat perhatian dan diiktiraf di peringkat antarabangsa.

Terbaru, institut tersebut menerima Anugerah Antarabangsa Socrates Bagi Hadiah Enterprise Cemerlang ( Pencapaian Saintifik dan Penyelidikan Gunaan ) 2011 daripada Perhimpunan Perniagaan Eropah (EBA ).

Pada majlis yang sama, Ketua Pengarah FRIM, Datuk Dr. Abd. latif Mohmod turut menerima  anugerah ‘Anugerah Socrates Bagi Pengurus Tahun ini ( Pencapaian Saintifik dan Penyelidikan Gunaan 2011 )

FRIM terpilih untuk menerima anugerah tersebut berdasarkan kemampuan, kecemerlangan, pencapaian dan profesionalismenya dalam aktiviti penyelidiakn dan pembangunan (R&D) dalam bidang perhutanan dan hasil hutan tropika.

Sementara itu, anugerah yang diterima oleh Dr.Abd Latif adalah berdasarkan usaha gigih beliau mengubah sistem dan tradisi kerja di FRIM yang lebih mengarah kepada transformasi sistem penyampaian penyelidikan dan profesionalisme sains.

FRIM dan Dr.Abd Latif merupakan agensi dan individu pertama dari Malaysia yang menerima anugerah tersebut.

Anugerah Antarabangsa Socrates yang diberi oleh EBA bertujuan menghargai usaha pembangunan intelektual masyarakat.

Institut tersebut baru-baru ini juga menerima anugerah Anugerah Jenama Selebriti untuk kategori Pendidikan  Selebriti 2011 bagi Jenama Terbaik dalam bidang Perhutanan dan Pemuliharaan Alam Sekitar yang juga merupakan pengiktirafan kecemerlangan dalam penjenamaan korporat.

Antara lain, FRIM juga telah memenangi anugerah Association Early Childhood Providers Malaysia ( APECP), Excellent Child Contributor Award 2009 / 2010 sebagai destinasi pendidikan alam sekitar yang mesra kanak-kanak.

Seterusnya menerima anugerah Nikkei Asia Award 2009 bagi sumbangan kepada usaha pemulihan alam sekitar di rantau Asia serta Anugerah Sains Mahathir 2009 bagi sumbangan FRIM kepada pembangunan industri perabot melalui penyelidikan penggunaan kayu getah tempatan.  


KEBENARAN FRIM DIIKTIRAF ANTARABANGSA.
Forest Research Institute Malaysia )
KEJAYAAN BERFAKTA YANG  LAIN, BERSAMA FRIM MENGHASILKAN 'JENAMA MALAYSIA' YANG DIPATENKAN PROSESNYA ( piawan & seragamkan ) ADALAH TONGKAT ALI NU-PREP 100
(paten US 7,132,117 B2 & Europe Specification Patent EP 1,313, 491 B1)

IQRA 
(sila, teruskan membaca)

Satu kebenaran JELAS & TERANG
Harta Khazanah Negara berasaskan herba
 Tongkat Ali Larut Air 100%
 ( Water Soluble Extract – Freeze Dried )
United States Patent
US 7, 132, 117, B2 
&
 European Patent Specification
EP 1 313 491 B1
NU-PREP 100 ‘JENAMA MALAYSIA’  
PERTAMA DIDUNIA, PENYEDIAAN DAN KAJIAN KLINIKAL BERKRITERIAKAN  W.H.O

PERTAMA DIDUNIA BERASASKAN HERBA TONGKAT ALI YANG BERKUALITI  & BERMUTU TINGGI

PERTAMA DIDUNIA KAJIAN KLINIKAL BERKAITAN KESUBURAN DAN ANDROPOS ( AWET MUDA ) TERCATAT PADA JOURNAL, LAPORAN PERUBATAN ANTARABANGSA.

Hasil kajian klinikal ( selain testimonial biasa, dari zaman nenek moyang. Atas kebenaran kebijkasanaan nenek moyang bahawa terdapatnya keistimewaan pada herba khazanah negara, kini  dimuliakan melalui 'Teknologi Tercanggih' - Best Available Technology, BAT & terbukti ) telah disokong fakta saintifik, ‘ discovery ’ini telah mengharumkan Malaysia dan kejayaan ini juga adalah setanding perubatan barat yang bergantung penuh pada ‘western medicine’ sebaliknya Nu-Prep adalah 100% herba TANPA BAHAN TERLARANG ( DADAH / KIMIA ) kejayaan memantapkan testosterone dalam tubuh badan, memberi tenaga / kekuatan, hilang kelesuan, menambah & memantapkan sperma. 

FOKUS 2012-TERKINI
Secara menyeluruh memberi kebaikan pada tubuh badan kerana ia tidak beracun ( keracunan biasa & atau keracunan kronik ), pengambilan dengan dos yang dinasihatkan memberi kebaikan dan berkesan.


PERHATIAN – FOKUS

Kini, yang pasti menjadi bahan rujukan antarabangsa oleh para saintis, profesor, doktor, pihak universiti, syarikat pharmaseutikal, persatuan, induvidu bermasalah dan sebaliknya.

Belum ada sebarang produk berasaskan 'herba khazanah negara'  tongkat ali yang setanding dan mempunyai kajian klinikal seperti Nu-Prep 100 ( paten US & EU ) yang tercatat pada journal kesihatan - laporan perubatan antaranbangsa.

FAKTA BERKAITAN HERBA KHAZANAH NEGARA TONGKAT ALI NU-PREP 100 MELIBATKAN FRIM ( Forest Research Institute Malaysia )
UTUSAN MALAYSIA JUMAAT 17 JULAI 2009.
 TONGKAT ALI
 PENAWAR
 ATAU
RACUN ?
(  Antara khasiat dan mudarat tongkat ali  )

ORANG MALAYSIA, cepat terpengaruh ingin cantik cepat, ingin langsing, kuat tenaga dan ingin cepat kaya dan seterusnya tertipu dengan GIMIK IKLAN  atau PRODUK YANG DITAWARKAN KENAPA? Itu yang dilontarkan oleh Pengarah  Loji  Pepandu  Kejuteraan Kimia ( CEPP ), Universiti Teknologi Malaysia ( UTM ), Prof Dr. Ramlan Aziz yang ditanya mengenai obsesi rakyat negara kita terutama orang Melayu dengan produk  prosesan hasilan herba.   

Orang Melayu kata beliau, cepat terpengaruh dengan GIMIK  IKLAN pelaris jualan  yang menunjukkan kehebatan produk tertentu tanpa meneliti terlebih dahulu  akan kebenarnnya. Pengguna  juga mudah dan cepat  mendapat hasil diingini  TANPA MENGIRA KESAN SAMPINGAN  PRODUK YANG MEREKA  GUNAKAN. 

Beliau yang ditanya mengenai khasiat Tongkat ali dan kacip Fatimah untuk meningkatkan kehebatan  dan tenaga berkata, kajian  menunjukkan memang produk berasaskan tumbuhan tersebut  mempunyai kesan positif tetapi  ADA PIHAK MENGAMBIL KESEMPATAN MENGKOMERSIALKANNYA DENGAN CARA YANG SALAH. 

‘Saya tidak  menafikan ada kajian  mengesahkan khasiat kedua-dua herba popular itu, malangnya ia menjadi  MOMOKAN DAN PERMAINAN  GIMIK.  MALAH  katanya, be;iau  kagum dengan orang terdahulu yang berjaya menemui khasiat produk  tersebut sedangkan  belum ada kecanggihan peralatan ketika itu untuk meneroka khasiatnya. 

Namun kini, ada dua persoalan besar yang menjadi masalah pokok iaitu  sama ada produk berasaskan Tongkat ali  dan kacip Fatimah  diproses dengan CARA  YANG BETUL UNTUK  MENJADIKAN  MINUMAN BERTENAGA  DAN KEDUA  DAN KEDUA   ADAKAH  PRODUK TERSEBUT  MENCAPAI TAHAP MINIMUM   KANDUNGAN SEBENARNYA. 

Katanya, CARA MEMPROSES BOLEH MENIMBULKAN PERSOALAN KERANA ADA PIHAK MUNGKIN HANYA MENGISAR TONGKAT ALI BERKENAAN UNTUK DICAMPURKAN DALAM MINUMAN. Sedangkan katanya, cara terbaik ialah mengekstraknya terlebih dahulu secara kimia dan ditulenkan kerana ini cara betul untuk menjadikan satu ramuan. ‘ JIKA KITA KISAR SAHAJA IA IBARAT MEMASUKKAN HABUK KAYU DALAM MINUMAN DAN INI MENBAHAYAKAN TUBUH  PENGGUNA’ katanya. 

MALAH ORANG MELAYU KATA BELIAU BOLEH  PUPUS JIKA MENGGUNAKAN PRODUK YANG MEMUDARATKAN  KERANA IA  BOLEH MEROSAKKAN ORGAN PERANAKAN. 

PERSOALAN KEDUA  ADAKAH KANDUNGAN TONGKAT ALI ATAU KACIP FATIMAH  TERSEBUT MENCUKUPI  UNTUK  MELAYAKKANNYA DIGELAR MINUMAN DARIPADA TONGKAT ALI SEDANGKAN KUANTITINYA SANGAT SEDIKIT. 

KAJIAN AWAL, oleh Institut Penyelidikan  Perhutanan Malaysia ( FRIM ) menunjukkan  kandungan Tongkat ali  dalam kopi campuran adalah jauh daripada dos minuman yang memberi  manfaat kepada kesihatan. MALAH, ada jenama  yang gagal kandungan Tongkat ali dalam produk berkenaan. 
Jesteru beliau mahu agensi berkaitan mengambil langkah perlu untuk  menetapkan peraturan supaya jumlah minimum tertentu diperlukan bagi mengesahkan minuman tersebut memang mengandungi Tongkat ali sebagai contoh dan mana-mana pihak yang tidak mematuhinya dianggap penipu. 

LEBIH MENDUKACITAKAN, sesetengah syarikat menggunakan testimoni untuk mengesahkan kehebatan produk mereka  dan inilah yang mengundangkan minat pengguna. 

Beliau berkata, trend ini semakin  menjadi-jadi apatah lagi terdapat tawaran tertentu untuk menjadikan penggunanya  kaya. Beliau berkata , menggunakan produk berasaskan bahan semula jadi memang semakin menjadi  trend di peringkat global  disebabkan kecenderungan manusia kini untuk melakukan pencegahan penyakit berbanding rawatan khususnya herba. Dalam hal ini, menjadi cabaran  saintis Malaysia untuk menjalankan lebih banyak penyelidikan mengenai khasiat tumbuhan herba dan peruntukan untuk tujuan tersebut perlu ditambah. 

Satu lagi masalah yang timbul ialah perbuatan pengilang yang mencampurkan banyak jenis herba dalam satu jenis produk dengan mendakwa yang mampu merawatpelbagai jenis penyakit. ‘ Adakah ini telah dibuktikan secara saintifik atau hanya  ilmu traditional  sedangkan kajian mengenainya perlu dilakukan terlebih dahulu’ ujar Ramlan.  

Perbuatan untuk mengkomersialkannya  secara melulu ini ibarat  menculik ilmu yang sepatutnya  dipelajari terlebih dahulu. 

Satu lagi penyelidikan  yang perlu diperhebatkan  ialah menghasilkan sebatian piawai yang boleh  dijadikan rujukan  dalam menghasilkan  produk  Tongkat ali  dan kacip Fatimah  pada masa akan datang. Berdasarkan kajian  kata Ramlan Tongkat ali   mempunyai banyak khasiat antaranya meningkatka hormon lelaki  dan dikatakan mampu membantu menguruskan badan. 

KHASIAT TONGKAT ALI.
Khasiat ini disokong oleh satu  kajian di Amerika Syarikat jesteru, pada mana-mana produk ia sepatutnya sama kemujarabannya  walaupun diambil daripada pokok herba tertentu dan sumber yang menggunakan ekstrak piawai yang berlainan. 

Sementera itu, salah sebuah institut penyelidikan yang terlibat dalam kerja-kerja  makmal mencari khasiat Tongkat ali ialah FRIM. 

Tongkat Ali ( Eurycoma longifolia ) adalaH dari family Simaroubaceae telah digunakan  secara traditional oleh kaum Melayu di Malaysia sejak dahulu lagi.

Ia digunakan secra traditional sebagai agen penggalak seks ( apphrodiasiac ) dan untuk meningkat kesihatan badan.
FOKUS 2012 - TERKINI
Penyelidikan tersebut dijalankan di bawah projek utama Kementerian  Sains, Teknologi dan Inovasi ( MOSTI ) iaitu Program Perkongsian Bioteknologi Malaysia – Institut Teknologi Massachusetts ( MIT ). 
Menurut Pengarah Kanan Bahagian Tumbuhan Perubatan FRIM, Dr Rasadah Mat Ali, penyelidikan tersebut bermula 1999 yang mana pihaknya terlibat mengkaji bahan kimia dan juga genetic tumbuhan tersebut. ‘Hasil kajian kita mendapati penanda kimia Tongkat ali sejenis bahan dinamakan eurikomanon dan juga sebatian aktif ‘ katanya.

Pelbagai sebatian kimia dalam Tongkat ali telah diasingkan dan dikenal pasti. Pencirian dan penentuan struktur  sabatian kimia tersebut dilakukan menerusi kaedah spektroskopi. 

Beberapa sebatian kimia telah dipilih sebagai sebatian penanda ekstrak Tongkat ali. Sebatian penanda tersebut berperanan penting untuk memastikan identity, intergriti dan kualiti serta keseragamam produk yang berasaskan Tongkat ali. 

Eurikomanon yang merupakan sebatian utama (major) telah dipilih sebagai sebatian penanda untuk akar Tongkat ali. Peratus permulangan pengekstrak eurikomanon daripada akuas ekstrak akar Tongkat ali adalah tidak kurang daripada 1.7 peratus. 

Terkini, FRIM telah menawarkan perkhidmatan teknikal kepada industry farmaseutikal, nutraseutikal dan makanan, untuk penilaian kualiti ekstrak dan produk Tongkat ali. 

Penentuan kualiti juga dapat dihasilkan dengan teknologi sensor baud an rasa yang telah digunakan sebagai peralatan penjanaan finger-printing untuk aktiviti pempiawaian tumbuhan ubatan, ekstrak dan herba produk. Dengan adanya penanda kimia tersebut, ia sebagai ‘cap cari’ Tongkat ali yang mengesahkan kehadirannya dalam mana-mana campuran pun. 
Ditanya mengenai kegilaan golongan lelaki yang minum Tongkat ali untuk menambah tenaga terutama untuk menambah tenaga terutama untuk tujuan seks, beliau berkata, kajian mengenainya telah dibuktikan tetapi biasanya pada dos yang disyorkan. 

‘Pengguna sihat secara umumnya hanya memerlukan 100 miligram sehari sahaja’ ujar Rasadah. Katanya, memang benar ada kajian mengenai kandungannya yang dikenali sebagai kesan aphrodisiac tetapi kesannya bergantung pada dos.

Kajian kimia mendapati kewujudan sebatian aktif seperti eurikomanon, eurikomalakton dan eurikomanol ( qussinoids ) yang banyak  di dalam akar. 

Sebatian ini telah dikenal pasti berkeupayaan untuk meningkatkan penghasilan hormone testosterone ( androgenic ) yang diperlukan dalam fungsi kelelakian. 

Sebatian yang menyebabkan aktiviti tersebut telah dikenal pasti berpotensi untuk dibangunkan sebagai produk nutraseutikal  atau farmasuetikal untuk rawatan masalah hormone dan kesuburan.

Apa yang penting dalam pengambilan tersebut , dos pengguanaan perlu diambil kira kerana ada kemungkinan ia mengundang risiko kepada pengguna.

Hasil kajian juga mendapati bahawa Tongkat Ali mempunyai sebatian aktif antimalaria dan antikanser tetapai kajian lanjut mengenai tumbuhan herba tersebut masih dijalankan.

Ditanya mengenai bahagian mana pada pokok tersebut yang paling banyak sebatian bioaktif, Rasadah berkata khasiatanya banyak tersimpan dibahagian akar selain daun dan batang.

Orang Melayu kata beliau hanua mengetahui rahsia khasiat pada 1990an dan ketika itu mereka menggunakan dengan merebus bahagian yang dikatakan mempunyai banyak khasiat.

Dengan kata lain, apa yang dilakukan oleh saintis hari ini ialah untuk membuktikan atau mengesahkan apa yang telah dilakukan oleh orang terdahulu. Pembuktian secara saintifik itu perlu menguji kebekesanan kuanliti dan keselamatanya. 

Malah FRIM telah menawarkan perkhidmatan memproses kepada industry herba dalam penghasilan produk daripada Tongkat Ali menerusi kilang Amalan Pengilang Baik ( GMP ) di Pusat Teknologi Herba ( HTC ) FRIM di Kepong. 

Namun katanya, apa yang membimbangkan ialah kecenderungan segelintir pihak yang suka mencampurkan Tongkat Ali dengan bahan lain untuk menambahkan khasiat sesuatu formulasi herba tersebut.

‘ Kita tidak tahu apakah bahan-bahan yang dicampurkan ini bertindak balas sesame sendiri dan menimbulkan risiko lain.’ Katanya.  
FOKUS 2012 - TERKINI
Produk Jenama Malaysia, Tongkat Ali Nu-Prep 100 ( paten US & EU )  menjadi persaingan perubatan moden memantapkan testosterone ' Tanpa Bahan Terlarang / DADAH' fakta peningkatan 'hormon Steriod kritikal' ( gradually ) dari 26% seminggu hingga 47% dalam 3 minggu. kebenaran 'Bertenaga' pada kajian klinikal tercatat pada journal kesihatan-laporan perubatan antarabangsa selain fakta bersaintifik & berkriteriakan WHO berkaitan 'kesuburan' & Pengurusan LOH ' late on-set hypogonadism' ( awet muda / andropouse ).


‘Journal’  laporan kesihatan antarabangsa seperti berikut :-

1. Asian Journal of Andrology (2010) 12: 376–380 ©  
     2010 AJA, SIMM & SJTU All rights  
    reserved1008-682X/10 $ 32.00 www.nature.com/aja 
   Original Article 
    'Eurycoma longifolia Jack in managing idiopathic male 
    infertility'    
    Keywords: male infertility, medicinal herbs, semen

Mohd Ismail Bin Mohd Tambi1,2, M. Kamarul Imran, 1Wellmen Clinic, Damai Service Hospita Kuala Lumpur 52100, Malaysia
Department of Community Medicine, School of Medical Sciences, University Sains Malaysia, Kbg Kerian, Kelantan 16150, Malaysia

2.   ANDROLOGIA
The First International Journal of Andrology 
(‘ online’  with effect from June 2011 )

  Article first published online: 15 JUN 2011 
( DOI: 10.1111/j.1439-0272.2011.01168.x )
   Andrologia, 43: no. doi: 10.1111/j.
1439-0272.2011.01168.x 
Publication History. 
1.           Article first published online: 15 JUN 2011. 
2.        Accepted: December 7, 2010

Impact Factor: 1.152. ISI Journal Citation Reports © Ranking: 2009: 4/6 (Andrology)
Online ISSN: 1439-0272

Overview

Aims and Scope

Andrologia provides an international forum for original papers on the current clinical, morphological, biochemical, and experimental status of organic male infertility and sexual disorders in men. The articles inform on the whole process of advances in andrology (including the aging male), from fundamental research to therapeutic developments worldwide.  First published in 1969 and the first international journal of andrology, it is a well established journal in this expanding area of reproductive medicine.

And in addition, Andrologia provides articles on anatomy, endocrinology, physiology, and veterinary medicine.

Andrologia is essential reading for scientists in fundamental andrological research, laboratory diagnosticians, veterinarians and clinicians in many fields (most importantly -  dermatologists, endocrinologists, gynecologists, oncologists, and urologists.)


Keywords : - andrologia; andrology, organic, male, infertility, sexual, disorder, aging, research, therapy, anatomy, endocrinology, physiology, veterinary, medicine, clinic, dermatology, gynaecology, oncology, urology

                                                                                                                    
 ( Article Asal, dipermudahkan dan seringkasnya,  untuk lebih memahami atau mengetahui sila layari journal andrologia tersebut – dengan kos yang telah ditetapkan oleh pengeluaran journal berkaitan )  
Ringkasan  ‘Artikel Asal’.
Tongkat Ali  ( Eurycoma longifolia, nama saintifinya  ), ekstrak larut air yang telah diseragamkan,  sebagai penggalak testosterone , untuk menguruskan mereka yang  ‘late - onset hypogonadism’  ?

ORIGINAL ARTICLE
Standardised water-soluble extract of Eurycoma longifolia, Tongkat ali, as testosterone booster for managing men with late-onset hypogonadism?
Keywords
Adaptogen—Eurycoma longifolia—
Hypogonadism—late-onset hypogonadism—
testosterone—Tongkat ali


FAKTA FRIM
INSTITUT  PENYELIDIKAN  PERHUTANAN  MALAYSIA 
FRIM- Forest Research Institute Malaysia )
Hubungi  03- 6279 7000
www.frim.gov.my/ feedback@frim.gov.my
Contoh :
Pada 2007, The Star, pihak FRIM  mendapati produk dipasaran  hanya mempunyai kandungan aktif dibawah 0.25 1.6% dalam minuman, tidak dapat membantu atau memberi kesan kebaikan kepada pengguna

(Analysis by the ministry, universities & FRIM showed that Tongkat Ali contain is at a minimum level in many drinks & did not have any effect at all)

Perhatian :  
Produk bersasakan herba Tongkat Ali dipasaran mencuri harta intelek / cendiakawan negara

Forest Research Institute Malaysia
Adakah ini menunjukkan bahawa kedududkan FRIM tidak mendatangkan ‘IMPAK’ masyarakat atau yang ‘BERKENAAN  atau NGO’. Ini adalah ‘TERANG & JELAS’  telah berlaku serta sedang berlaku & akan terus berlarutan hingga 2020 atau SELAMANYA. Kita semua TELAH DITIPU.  

Jenama Malaysia
Tongkat Ali Nu-Prep 100
( patent, US 7,132,117 B2 & Europe Specification Patent EP 1,313,491 B1 )
Tongkat Ali Beri Tenaga.
Fokus 2012.
LAPORAN FRIM
Headline
Tongkat AIi beri tenaga
MediaTitle
Metro Ahad
Date
01 Jan 2012
Color
Black/white
Section
Supplement
Circulation
314,321
Page No
L-F8
Readership
1,964,000
Language
Malay
ArticleSize
268 cm²
Journalist
N/A
AdValue
RM 2,639
Frequency
Daily
PR Value
RM 7,916
 

SELAMAT TAHUN BARU 2012
( Happy New Year 2012 )

DARI NU-PREP 100 
(paten US 7, 132, 117 B2 & Europe EP 1,313,491 B1)
Penambahan fakta berkaitan 'Demi Kepentingan Pengguna Bijak Malaysia' berkaitan produk Tongkat Ali Nu-Prep 100 & kajian klinikal
( fakta terbukti secara saintifik & berkriteriakan WHO )

Ruang SIHAT . 1 January 2012  sihatMETRO Ahad.

Tongkat Ali
beri tenaga
Dr  Sakit Tuan, Dr Ismail Thamby Jawab.

SEJAK  kebelakangan ini saya banyak menerima persoalan  mengenai Tongkat Ali. bagaimana mahu mendapatkannya, apakah produk Tongkat Ali yang terbaik, kegunaannya dan pelbagai soalan lagi yang berkait rapat dengan produk terbabit.

Jika pembaca tinjau sejarah silam mengenai penggunaan herba Tongkat Ali, produk terbabit tersenarai dalam majalah herba purba yang dikeluarkan pakar herba dan ‘etnobotanist’ Britain.

Sejak itu, banyak kajian dijalankan pakar herba tempatan dan FRIM Forest Research Institute Malaysia ) selain kajian Universiti Sains Malaysia (USM )  Universiti  Kebangsaan  
Malaysia ( UKM ) dan Universiti Malaya ( UM ).




Yang pasti, Tongkat Ali mengandungi ramuan yang memberi tenaga dan keselesaan fizikal kepada lelaki dan wanita apabila diambil secara minuman rebusan dengan teh atau kopi, amalan yang biasa dilakukan orang purba dan nenek moyang kita.

Oleh kerana berperanan memberi tenaga dan keselesaan fizikal kepada lelaki dan wanita, herba ini dianggarkan sesuai digunakan sebagai penggalak untuk hubungan kelamin.
Oleh itu Tongkat Ali dikaitkan sebagai ubat peransang seks walaupun kelebihannya lebih daripada itu, Ini pandangan umum walaupun kajian mengenainya menunjukkan ia merupakan afrodisiak ( ubat perangsang seks ) herba yang mujarab kerana mampu merangsang penghasilan hormon perangsang seksual kepada manusia dan binatang.

Secara kebetulan, hormone testosterone juga mustahak untuk kesejahteraan fizikal dan otot lelaki serta wanita, selain mengawal daya seksual. Tongkat Ali juga mujarab sebagai bahan pembunhu kuman, kulat dan kuman virus serta menghapuskan cacing parasit manusia dan perasit manuisa dan parasit darah bergelar Plasmodium yang menyebabkan penyakit demam kura. 
Ia juga sesuai sebagai ‘ubat’ nyah alahan dan mujarab sebagai rawatan semula jadi untuk penyakit resdung. Kajian pakar UM menunjukkan ekstark Tongkat Ali yang larut dalam air berupaya membantu memantapkan otot badan serta meningkatkan daya dan kekuatan fizikal dan meningkatkan metabolism lemak.

Kajian di sebuah klinik kesuburan tempatan menunjukkan Tongkat Ali meningkatkan tahap testoeterone dan pra testosterone ( DHEAS ), dua hormone mustahak untuk kesejahteraan syahwat dan tenaga fizikal lelaki.

Kajian terkini pakar di sebuah hospital swasta menunjukkan ekstark terbabit iaitu NU-PREP 100
Oleh kerana Tongkat Ali membantu pemprosesan testosterone, sebilangan lelaki berumur yang kekurangan hormone testosterone dan menyebabkan mereka lesu, tak berdaya serta kurang bertenaga serta kurang bertenaga, diberi makanan tambahan itu dan didapati Tongkat Ali membantu mengatasi masalah itu. Laporan kajian ini ada dalam Journal Perubatan Andrologia, Jun 2011.

Bagi yang ingin mendapatkan produk ini, ia sesuai untuk kesejahteraan fizikal selain memberi tenaga dan mengawal tekanan. Memilih menggunakan makanan tambahan seperti Tongkat Ali yang tulen adalah pilihan bijak, kerana ia bukan makanan tambahan sembarangan, sebaliknya sudah menjalani pelbagai ujian klinikal mengenai khasiatnya.

kajian Tongkat Ali Nu-Prep 100 (paten US & EU ) melibatkan universiti-universiti tempatan seperti Universiti Sains Malaysia (USM), Universiti Kebangsaan Malaysia ( UKM ) & Universiti Malaya ( UM )  

Nasihat 
Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM)
' Produk mempunyai pakar / konsultan berkaitan'

Kementerian Kesihatan Malaysia -  (KKM)
BERDAFTAR & KELULUSAN MAL


Hubungi 03 – 7883 5400
Biro Pengawasan Farmaseutical Kebangsaan


www.bpfk.gov.my          -  Contoh kelulusan 
www.pharmacy.gov.my    -  Untuk kepastian mengenai senarai      penuh mana-mana produk yang disahkan dicampur racun terkawal / berjadual ( produk didaftarkan & tidak berdaftar ).
Kepastian terus, melalui talian boleh memperolehi senarai nama produk yang dirampas, nama pengilang & atau pengedar produk berkenaan.
KEMENTERIAN  KESIHATAN  MALAYSIA  “ISYTIHAR PERANG – HUKUMAN LEBIH BERAT”
Contoh susulan oleh KKM – “Health Ministry will set a minimum content under Trade Description Act . 


  NASIHAT TERBAIK & TERBARU  DARI 
MENTERI KESIHATAN MALAYSIA

 DATUK SERI LIOW TIONG LAI.  

Berita Harian Rabu 18 Mei 2011. INTERNET TIDAK BOLEH JADI DOKTOR ( maklumat penyakit di laman web wajar ditentukan kesahihan )

Tiada salahnya anda cuba mendapatkan maklumat daripada internet. Tetapi kita harus ingat bahawa bagi setiap laman web lengkap yang kita layari, ada banyak lagi diwujudkan oleh mereka yang tidak mempunyai kepakaran dan mempunyai muslihat diragui. ( satu cara untuk memastikan kesahihannya ialah dengan melihat sama ada laman itu menyediakan senarai ahli lembaga penasihat atau konsultan).

PERHATIAN - pertama seumpamanya berasaskan herba  Tongkat Ali- Paten US & EU, hasil Kajian Klinikal oleh konsultan iaitu Professor Emeritus Dr Ismail Tambi. ( produk pertama sealiran nasihat KKM )

TERKINI BERSAMA PAKAR PROFESOR DARI SOUTH AFRICA.
KAJIAN KLINIKAL - ANDROLOGIA
First international Journal of Andrology



FOMCA
kepada 'Pengguna Bijak Malaysia'

'Produk mempunyai kajian pakar'





GABUNGAN PERSATUAN PENGGUNA MALAYSIA                        
Pusat Aduan 
Pengguna Nasional
(NCCC)
Hubungi 03 - 7877 9000 / www.nccc.org.my

Dari FOMCA, dinasihat mengambil produk yang telah melalui ujian dilakukan oleh PAKAR.

ContohKebenaran kebaikan pada pengguna dengan  dos-dos terbukti melalui ujian.

Produk berkriteria WHO seperti ujian keracunan pada haiwan, ujian awal pada manusia & hasil ujian klinikal, yang pasti ia adalah suatu produk yang SELAMAT. ( tiada ciri-ciri penipuan / perkara tidak jelas ).
KINI kebanyakan produk dipasaran menipu dengan proses yang tidak terjamin selamat, dos yang TIDAK PASTI & tiada kajian yang menyokong kebenaran produk tersebut.
   
   (Federation of Malaysia Consumers Associations)
Pengguna Bijak,
sila pasti & laporkan
( KADAR SEGERA )

ANDA YANG BERKUASA



FOKUS 2012 - TERKINI
2012
FOKUS TERKINI
PENGGUNA 
BIJAK MALAYSIA
'DAYA INTELEKTUAL 
ANDA DITUNTUT'

No comments:

Post a Comment