Tuesday 16 August 2011

First International Journal of Andrologi - ANDROLOGIA.

  Kajian yang dibuat oleh Dr. Ismail Tambi yang diringkaskan dan diterjemahkan dalam Bahasa Malaysia


Ringkasan  Artikel Asal’.

Tongkat Ali  Eurycoma longifolia, nama saintifinya  ), ekstrak larut air yang telah diseragamkan,  sebagai penggalak testosterone , untuk menguruskan mereka yang  ‘late - onset hypogonadism’  ?

Di kebanyakan negara, berjuta-juta orang bergantung pada ubat-ubatan herba sebagai ubat untuk pelbagai penyakit. Di selatan Asia Timur, Eurycoma longifolia jack, juga dikenali sebagai  'ginseng Malaysia' atau  Tongkat Ali, digunakan untuk melawan tekanan dan penyakit dan meningkatkan kekuatan fizikal. Selain itu, sebatian akar tumbuhan ini dilaporkan telah meningkatkan kesan- kesan afrodisiak  ( maksud seringkasnya,   berkaitan membangkitkan atau menggiatkan keinginan seksual ) dan testosterone dalam tikus.
                                                       
Memandangkan bahawa kajian manusia tidak boleh didapati, 76  dari  320 pesakit yang menderita dari hypogonadism (  maksud seringkasnya, berkaitan faedah berkurangan seperti seksual dan prestasi, kemurungan, kekurangan tenaga dan daya hidup, anemia, penurunan kepadatan tulang dan jisim otot )  / LOH ( maksud seringkasanya, berkaitan kehadiran 3 gejala disfungsi seksual, pengurangan kekerapan ereksi pagi, penurunan frekuensi pemikiran seksual dan disfungsi erektil ) telah diberikan 200 mg ( kini produk telah didaftarkan sebagai Tongkat Ali Nu-Prep Larut Air ( Water Soluble Extrac – Freeze Dried, paten US 7, 132, 117 B2 dan Europe Specification Paten EP 1, 313, 491 B1 )) telah di ekstrak diseragamkan larut air Tongkat Ali selama 1 bulan. Gejala Penuaan Lelaki ( ASM ) mengikut skala penarafan standard dan kepekatan serum testosterone ( maksud seringkasnya, berkaitan hormon steroid dari kumpulan androgen yang dirembeskan dalam testis. Ia adalah hormone seks lelaki yang utama dan sebagai  besarnya bertanggungjawab untuk pertumbuhan dan pembangunan lelaki. Lelaki mengambil berat tentang testosterone kerana kekurangan dalam hormone boleh menyebabkan kelemahan otot atau gangguan seksual seperti disfungsi erektil ) telah diambil. Keputusan menunjukkan  bahawa rawatan pesakit LOH ( seperti dinyatakan di atas ) dengan ekstrak Tongkat Ali ini signifikan  ( P <0,0001 ) meningkatkan skor AMS serta kepekatan serum testosterone. ( seperti dinyatakan di atas ). Walaupun sebelum rawatan hanya 10.5% daripada pesakit tidak menunjukkan apa-apa aduan mengikut skala AMS dan 35.5% mempunyai paras testosterone. aduan mengikut skala AMS dan 35.5% mempunyai paras testosterone (seperti  dinyatakan di atas ) yang normal, selepas% rawatan yang lengkap 71,7 dan 90,8% daripada pesakit menunjukkan
                                                                                  
nilai-nilai biasa, masing-masing.. Oleh itu, Tongkat ali ekstrak muncul untuk menjadi berguna sebagai tambahan dalam mengatasi sysmtoms LOH ( seperti dinayatakan di atas ) dan pengurusan hypogonadism. (  seperti dinyatakan di atas ) Kesimpulannya, ekstrak diseragamkan larut air  Tongkat Ali  terbukti untuk menjadi makanan tambahan herba yang sesuai dalam mengatasi gejala LOH ( seperti dinyatakan di atas ) dan menguruskan hypogonadis. (  seperti dinyatakan di atas ) Begitu juga, orang-orang dengan sebab lain hypogonadism (  seperti dinyatakan di atas ) juga boleh mendapat faedah dengan mengambil ekstrak herba sebagai tambahan kepada terapi penggantian testosterone ( seperti dinyatakan di atas ) mereka untuk meningkatkan DHEA mereka. ( DHEA / Dehydroepiandrosterone  – berkaitan telah membantu untuk pesakit yang mempunyai SLE ( berkaitan sistemic lupus erythematosus )  bagi   mengurangkan keletihan,  meningkatkan kesukaran berfikir,  peningkatan kualiti hidup.)
Selain itu, rawatan seperti ini boleh menjadi terapi yang munasabah  untuk pesakit yang ramai, terutamanya di Dunia Ketiga atau negara-negara baru muncul seperti ekstrak herba biasanya lebih murah daripada ubat-ubatan farmaseutikal barat ( pengilang / pengeluar produk dibenarkan berkaitan kangandungan bahan terlarang / beracun ). Di Malayisa , misalnya, makanan tambahanitu boleh didapati dikebanyakan kedai farmasi utama  dan popular sebagai makanan tambahan kesihatan lelaki. Namun, kajian yang dikawal rawak placebo menyiasat kesan-keasn positif pada prostat  ( ialah kelenjar bersaiz walnut yang membentuk sebaghagian daripada sistem pembiakan lelaki. Kelenjar itu dibuat dua cuping , atau wilayah, tertutup oleh lapisan tisu luar )  yang hilang dalam kesusasteraan ( bukti dan atau fakta terdahulu dari sudut saintifik / kajian klinikal  )  setakat ini dan sedang dijalankan.


FOKUS.
 ‘Kata Kunci’( Keywords )  dari hasil kajian klinikal yang tercatat pada jurnal berkaitan kesihatan ini  ( keywords yang di maksudkan adalah seperti berikut ) :-   adaptogen -  Eurycoma longifolia - hipogonadisme –hypogonadism Lewat-permulaan - testosteron - Tongkat Ali.
a.    Adaptogen, herba yang dihasilkan mempunyai 3 ciri ( dan disokong fakta saintifik yang terbukti) seperti berikut :-

i.              Ia mesti Tidak Beracun ( nontoxic ) kepada pengguna, sekurang-kurangnya dalam Jumlah Dosnya Yang Munasabah. Ia juga harus membangkitkan Tindak Balas nonspecific ( Tidak Khusus ), yang bererti bahawa ia tidak

                                                                                                                          
 khusus kawasan tertentu badan, tetapi sebaliknya memberi manfaat kepada tubuh secara keseluruhan. Di samping itu, adaptogens mesti membantu untuk
                                                                      
ii.            mewujudkan sebuah negara yang kira-kira atau kembali normal dalam pesakit, memulihkan homeostasis semula jadi atau badan. Di samping untuk membantu badan anda menyesuaikan diri dengan tekanan, adaptogens juga kelihatan baik untuk anda, ramai di antara mereka yang tinggi dengan antioksidan, misalnya, yang boleh membantu melawan penyakit jantung.

Walaupun sejenis adaptogen boleh menjadi cara yang baik untuk merawat
Ketidak seimbangan di dalam badan, mereka tidak adalah ubat dari segala penyakit, dan mereka juga hendaklah digunakan di bawah penyeliaan seorang pakar herba.


iii.           FAKTA SAINTIFIK YANG TERBUKTI.

Contoh sebelum digelar ADAPTOGEN, ternyata, benar dan terbukti dari sudut saintifik berkriteria Pertubuhan Kesihatan Sedunia – WHO, seperti disokong melalui  ujian keracunan dan keracunan kronik pada haiwan ( dengan dos antara 4000-5000 mg ) yang tidak menyebabkan kerosakan pada mata ( tidak buta ), bulu ( tidak tertanggal ), buah pinggang dan hati pada tahap normal, sebelum dan selepas, keutamaan / terpenting haiwan tersebut tidak mati dalam proses tersebut ( sebelum diperiksa organ dalaman ). Kemudian diikuti ujian awal pada manusia ( dengan dos dari 200mg , 400 mg dan 600 mg ) ujian darh mendapati kebaikan pada organ dalam seperti buah pinggan dan hati ( berada pada tahap normal ) dan mendapati kebaikan yang banyak kepada tubuh badan. Yang pasti kajian klinikal terbukti dan tercatat pada ‘Journal Kesihatan’ antarabangsa setelah dibentangkan pada ‘Kongres dan Forum’ ( hasil Kajian klinikal, sebelum dibenarkan terlebih dahalu memenuhi ‘standard’  memenuhi kriteria WHO kerana ini adalah KEUTAMAAN ).

Journal tersebut pada hakikat sebenar akan menjadi rujukan dan atau panduan dan atau nasihat kepada para saintis, pakar-pakar penyelidikan , doktor, masyarakat umum antarabangsa. ( dan akan menjadi bahan bacaan terbaik kepada yang berkenaan atau sebaliknya demi kepentingan kesihatan )   

b.    Eurycoma longifolia

Adalah bahasa saintifik  gelaran pada tumbuhan tersebut, pada kita di Malaysia di gelar TONGKAT ALI.



                                                                                                                          
Penambahan Berfakta.

Di Indonesia ia digelar sebagai ‘ Pasak Bumi’. Mengikut Professor Arif Adimoleja dari Universiti Surabaya, Indonesia, spesis Tongkat Ali dari
                                                                         
Semenanjung Malaysia mengandungi lebih banyak ramuan kesihatan, terutama sekali ramuan yang membantu tenaga batin lelaki jika dibandingkan dengan spesis yang terdapat di Indonesia atau negara Asia yang lain.

Menurut beliau terdapat kaitan dengan khasiat yang terdapat dalam bumi Semenanjung Malaysia. Khasita perubatan Tongkat Ali terkandung dengan banyak dalam akar umbinya. Ia mengandungi pelbagai alkaloid yang mujarab sebagai penawar untuk DEMAM KURA ( MALARIA ), penawar penyakit ALAHAN ( ALLERGY),  Mencegah DEMAM, mengandungi elemen NYAH KANSER, mengandungi SUPEROXIDE DISMUTASE ( SOD ) yang berfungsi sebagai ANTIOXIDANT, ANTI RHEUMATIK ( mengurangkan kesakitan otot dan sendi akibat rheumatik ), fungsi APHRODISIAC atau ubat PERANGSANG SYAHWAT dan UBAT MELEWATKAN PROSES PENUAAN -  ‘SINAR ROHANI PEMBIMBING UMMAH, Ruanga Sains dan Islam, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia. www.islam.gov.my – keluaran September – Oktober 2010 M / Syawal-Zulkaedah 1431 H )   

c.    Hypogodism

Berkaitan faedah berkurangan seperti seksual dan prestasi, kemurungan, kekurangan tenaga dan daya hidup, anemia ( Anemia adalah suatu keadaan di mana badan tidak mempunyai cukup sihat sel darah merah.Sel darah merah  menyediakan oksigen ke tisu-tisu badan )  penurunan kepadatan tulang dan jisim otot. 

Apabila kompleks gejala ini berlaku pada lelaki dewasa, ia dikenali sebagai hipogonadisme permulaan lewat, kekurangan androgen lelaki penuaan  (ADAM)  atau ANDROPOS . 

( Andropos juga dikenali   sebagai menopaus lelaki atau MANopause, hasil daripada penurunan secara beransur-ansur dalam testosterone yang 1 androgen, memberi isyarat  namanya. Dalam kebanyakan kes, hormon sama / serupa bio boleh menjadi sebahagian daripada penyelesaian. Apabila lelaki masuk awal 30an, mereka mula kehilangan testosterone pada kadar 1-2 peratus setahun.)

                                                                          
d.     Testosterone

Adalah hormone steroid dari kumpulan androgen yang dirembeskan dalam testis. Ia adalah hormon seks lelaki yang utama dan sebahagian besarnya bertanggungjawab untuk pertumbuhan dan pembangunan lelaki. Lelaki mengambil berat tentang testosterone kerana kekurangan dalam hormone boleh menyebabkan kelemahan otot atau gangguan seksual, seperti disfungsi erektil.


Mempermudahkan / Maksud berkaitan seperti berikut :-

1.    AFRODISIAK 
(  maksud seringkasnya,   berkaitan membangkitkan atau menggiatkan keinginan seksual  )

2.    LOH
( maksud seringkasanya, berkaitan kehadiran 3 gejala disfungsi seksual, pengurangan kekerapan ereksi pagi, penurunan frekuensi pemikiran seksual dan disfungsi erektil ).

3.    200 mg
( Pesakit telah diberikan 200 mg, kini produk telah didaftarkan dan telah mendapat kelulusan sebagai Tongkat Ali Nu-Prep Larut Air ( Water Soluble Extract – Freeze Dried, paten US 7, 132, 117 B2 dan Europe Specification Paten EP 1, 313, 491 B1 ))

4.    DHEA ( Dehydroepiandrosterone )
( berkaitan telah membantu untuk pesakit yang mempunyai SLE ( berkaitan sistemic lupus erythematosus )    mengurangkan keletihan, •meningkatkan kesukaran berfikir ,  peningkatan kualiti hidup )




5.    PROSTAT 
( berkaitan ialah kelenjar bersaiz walnut yang membentuk sebahagian daripada system pembiakan lelaki. Kelenjar itu dibuat dua cuping, atau wilaya, tertutup oleh lapisan tisu luar )



                                                                          

KEJAYAAN NEGARA DARI ‘KHAZANAH NEGARA’, 100% BUATAN MALAYSIA. ( Tongkat Ali Nu-Prep Larut Air ( Water Soluble Extract – Freeze Dried, paten US 7, 132, 117 B2 dan Europe Specification Paten EP 1, 313, 491 B1)

KELEBIHAN INI MEMBERITAHU BAHAWA HANYA TONGKAT ALI NU-PREP PERTAMA DIDUNIA ( BERJAYA DI MULIAKAN, KEBANARAN NENEK MOYANG TERDAHULU YANG MAHIR DAN TERDAPAT KEISTIMEWA AN DAN KELEBIHAN TONGKAT ALI TANPA PERALATAN CANGGIH PADA WAKTU DAN KETIKA )

KELEBIHAN DAN KEJAYAAN INI, BERKRITERIA WHO PERTAMA YANG bersama  KAJIAN KLINIKAL ( ujian dilakukan kepada manusia , pesakit )oleh pakar iaitu Professor Emeritus Dr Ismail Tambi. Jika dilihat bahawa selama ini hasil kajian berkaitan testosterone dan Tongkat Ali dari ujian pada haiwan.

TERANG, JELAS  DAN BENAR DALAM INDUSTERI herba bersasakan Tongkat Ali di dunia hanya kami berkrteria WHO dan  yang pertama memenuhi syarat / peraturan  yang ditetapkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia ( KKM / MOH ) DAN ATAU oleh pihak Kementerian Kesihatan luar negara ( seperti syarat sijil analisa (COAs) sijil bahan logam, sijil peratus bahan aktif, sijil bahan protin & yang lain dan khusus kandungan ‘eurycomonone’ kelebihan kelulusan ujian makmal tiada bahan terlarang / racun )
























No comments:

Post a Comment